Redaksjonen i Sorgenfri er tydelig rørt og fornøyd over å ha vunnet den prestisjetunge Fagpresseprisen Beste Design 2012. Fra venstre; Siri Gulliksen, Erlend Paxal, Pål Årvaag og Dag Rønning. Foto:Siri B Gellein

Bader i priser

Gatemagasinet Sorgenfri vant fagpressens designpris 2012. Dette er den fjerde prisen magasinet i Trondheim sanker på et halvt år. –Det er bra å hevde seg i selskapet med tunge aktører som Sykepleien og Tekna som stiller med store ressurser, sier redaktør Dag Rønning.

Det er mandag formiddag og Erlend Paxal gjør klar en bunke med nummer 36 av Sorgenfri. Utgangsdøra åpnes og en selger kommer innom. Han legger 250 kroner på disken og får utlevert en samling magasiner.

-Jeg kommer innom nesten hver dag jeg, sier han og går kjapt ut igjen med dagens ferske beholdning.

 

Erlend Paxal leverer ut utgave nr. 36 av Sorgenfri til en selger.Foto: Siri B Gellein

 

- Dette betyr mye for selgerne også. De tilbyr et produkt som er vurdert ut fra en faglig profesjonell kontekst. Når vi innhenter premier, er det deres fortjeneste også, sier redaktøren.

I januar ble de kåret til årets navn av Natt og Dag før de fikk Cicgnonprisen av Trøndelag Personellforening. Journalistene fikk også hederlig omtale på den årlige journalistkonferansen på Hell i februar i forbindelse med en større featurerportasje.

-Det som kjøpet bladet, gjør det på grunn at det er et seriøst medieprodukt. De kjøper det ikke av velledighet, sier han.

Hver måned

Sorgenfri ble et månedsmagasin i oktober 2010 og i forbindelse med omlegginga ble bladet redesignet Magasinet er i dag sterkt nyhets og aktualitetspreget og ikke minst sterkt modulisert.

- Mat og musikk har sine faste plasser samt featuresakene, sier redaktøren.

Det er mye luft og alle sidene og sakene er tydelig tagget.

- Det er rett og slett delikat, et godt blad å lese i, sier han.

Mellom 10 og 11 000 kjøper magasinet hver måned. Unntaket er juleboka som solgte til 22 000 eksemplarer. Mens andre magasin har tydelige målgrupper, skal Sorgenfri nå ut til de mellom 16 og 70 år i Trondheim. Det betyr at det må være en bredde i stoffet og at sakene har en tydelig Trondheimsstemme. Byfornyelse og bymiljø samt kultursaker er noe av det som preger stoffvalget til magasinet.

- Dessuten skriver vi en del om ruspolitikk, Vi forsøker i størst mulig grad å være et talerør for selgergruppa vår, sier han.

Er det en hemsko?

- Det er ren luksus. Selgerne våre har opplevd mer enn de fleste journalister. Det kler oss, vi er privilegerte, sier han. Magasinet er også del av et større internasjonalt nettverk med andre gatemagasin og har tilgang til artikler som f eks om bostedsløse sett med globale øyne.

Redaksjonen består i dag av Dag Rønning, redaktør, Siri Gulliksen journalist, Erlend Paxal på drift og Pål Årvaag på distribusjon. I tillegg er det fire faste frilansere på tekst og frilansere på foto og visuelle illustratører.

Les mer om fagpressens prisutdeling her


Kommentarer til artikkelen

Legg til ny kommentar:
  • Vis respekt for andre lesere og omtalte personer. Kommentaren kan være inntil 1000 tegn.

iconSkriv ut
iconTips en venn
Annonse